Karmel Maryi Matki Nadziei

i św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Ełku

12 lat naszej obecności w Ełku
" św. Teresa od Jezusa   Niech nic cię nie smuci, niech nic cię nie przeraża, wszystko mija, lecz Bóg jest niezmienny. Cierpliwością osiągniesz wszystko. Temu, kto posiadł Boga, niczego nie braknie. Bóg sam wystarczy. Solo Dios basta! "

św. Teresa od Jezusa

Życie proste i radosne jest przysłowiowe wśród córek św. Teresy, Mniszek Bosych Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Prostota będąca nieustannym trwaniem w obecności Boga, radość, która jest tej pięknej rzeczywistości żywym świadectwem.

Życie Sióstr Karmelitanek Bosych jest jakby wyprzedzającą odpowiedzią na zawarte w liście Porta Fidei na rok wiary papieża Benedykta XVI wezwaniem do radości wiary, do entuzjazmu płynącego z jej przekazywania.

Troska o zachowania czystości wiary, o ortodoksję, o jak najdoskonalszy sposób wyrażania uwielbienia Boga płynącego z wiary, leżą u podstaw karmelitańskiego powołania.

Inspiratorem jest biblijny prorok Eliasz, który jako ostatni prorok Prawdziwego i Jedynego Boga sprzeciwia się, szerzącemu się wśród Izraelitów kultowi Baala. „Żarliwością zapłonąłem o Pana, Boga Zastępów(…)” (1Krl19,10), te słowa stają się po wielu wiekach niejako programem życia rodzącego się Zakonu Karmelitańskiego.

Spadkobiercami Eliasza i jego zawierzenia Bogu są Pustelnicy z Góry Karmel, którzy jak mówi tradycja mogli wywodzić się spośród rycerstwa wypraw krzyżowych. Ci Święci Ojcowie w obliczu konieczności powstrzymania zalewu Ziemi Świętej przez kulturę islamu, zamieniają miecze ze szlachetnej stali na miecz wiary i odtąd prowadzą „walkę” o chwałę Boga gorącą modlitwą, wśród umartwień i postów.

Kiedy w XVI wieku Europę zalewa fala reformacji św. Teresa z Avila na wzór swoich świętych poprzedników sięga po najskuteczniejszą broń – modlitwę, nieustanne trwanie w Bożej Obecności. W zreformowanym Karmelu stawia swoim córkom (jak zwykła nazywać wszystkie mniszki) zadanie żarliwej modlitwy o zbawienie dusz i wzrost Kościoła Świętego. Życie w zreformowanych przez Świętą klasztorach jest odpowiedzią „wprost” na skierowane do Eliasza słowa: „wyjdź aby stanąć na górze w obecności Pana(1 Krl 19,11).

Od 450 lat na całym świecie (od 24 sierpnia 1562 r.) w pełnym oddzieleniu klauzury a jednak zawsze w samym centrum kluczowych wydarzeń, siostry karmelitanki Bose oddają się modlitwie w intencjach Kościoła i świata.

I jak niegdyś biblijny Eliasz tak dzisiaj mniszki bose, są w świecie żywym znakiem Obecności Boga. Żyjąc w całkowitym oddaniu i wierności są ukrytymi świadkami Jego wiernej miłości wobec każdego człowieka.

Maryja, Matka Nadziei, „towarzysząca w pielgrzymce wiary”, „trwająca mężnie w mroku wiary(Litania do NMP z Góry Karmel) jest najlepszą nauczycielką ofiarowania życia dla dobra Kościoła. Z głębokiej więzi z Matką Wiary i Radości wypływa tej wiary pewność i entuzjazm, tak charakterystyczne dla karmelitańskiego powołania. Instrukcja „Verbi Sponsa”, mówi wprost: „Tak, jak Maryja w Wieczerniku swoją modlitewną obecnością strzegła w swym sercu początków Kościoła, tak kochającemu sercu i złożonym dłoniom mniszek klauzurowych powierzona jest wędrówka Kościoła”.

Znakiem szczególnej obecności Maryi w życiu mniszek bosych jest Szkaplerz Karmelitański. Szkaplerz przyjmowany i z miłością noszony może stać się dla każdego człowieka znakiem udziału w szczególnej misji krzewienia wiary w coraz mocniej zsekularyzowanym świecie. Znakiem przymierza z Maryją, przymierza miłości Jezusa i Jego Mistycznego Ciała. Dla wielu ludzi Szkaplerz staje się też znakiem jedności z ukrytymi za klasztornymi murami – Karmelitankami Bosymi, które rozpalone żarliwością o chwałę Boga, z miłości do Kościoła, wraz z Maryją trwają na straży czystości wiary.

karmelitanka bosa – Ełk 2013